Sundhedseftersyn

Hvorfor anbefaler Frederiksberg Dyreklinik Sundhedseftersyn ?

Hunde og katte kan ofte udvikle sygdomme, som man som ejer ikke umiddelbart registrerer. Derfor er det vigtigt med et sundhedseftersyn, hvorved disse sygdomme enten kan forebygges eller opdages i tide, så en behandling kan iværksættes hurtigst muligt.

På Dyreklinikken Frederiksberg Allè anbefaler vi som minimum et årligt sundhedseftersyn, hvor dyrlægen får mulighed for at undersøge din hund/kat og stille spørgsmål til dit dyrs almenbefindende, vægt-status, fodring m.m.

Hvad omfatter et sundhedseftersyn?

Når din hund/kat bliver undersøgt, vil vores dyrlæge som standard undersøge følgende:

• Temperatur (ved mistanke til sygdom tages temperatur)
  • Vægtkontrol (hunden / katten vejes og der tales om fodring)
  • Øjne (tåreflåd, slimhindeforandringer, forandringer på / inde i øjet)
  • Ører (øregange undersøges for betændelse / voksdannelse m.m. og ørehår ved ydre øreåbning plukkes evt.)
  • Mundhule (tænder og slimhinder efterses evt. renses tænder for tandsten )
  • Lymfeknuder (visse lymfeknuder mærkes igennem for at afsløre om der er infektion i bestemte områder i kroppen)
  • Kredsløbet (hjerteslag, hjerterytme, puls og ”det perifere” kredsløb kontrolleres )
  • Luftveje (der lyttes på lunger og spørges til hoste m.m.)
  • Bughule (mærkes igennem for unormale fund og der spørges til ædelyst, drikkelyst, afføring og urinering )
  • Hud og pels (gennemgås for forandringer og der spørges til kløe m.m.)
  • Ben / poter (der spørges til bevægelsesgener. Poter/negle ses efter)
  • Kønsorganer (Hos hanhunde føles testikler efter for hævelse/ømhed. Hos tæver og hunkatte efterses brystkirtler og skedeåbning, og der spørges til løbetider af hensyn til hormonforstyrrelser.)

Er der mistanke til sygdomme, vil vi kunne udtage blod–og urinprøver til nærmere undersøgelse på vores eget laboratorium i dyreklinikken. Vi vil derfor være i stand til at kunne få svarene meget hurtigt – oftest samme dag!